Bokanmeldelse av diktsamlingen «Eg er eg er eg er

Eg er eg er eg er

«Eg er eg er eg er» er en diktsamling som handler om livet, og om livets oppturer og nedturer. Den beskriver mange ulike følelser som mennesker har. Den er delt inn i fire deler, der hver del er adskilt med en innledende tegning. De fire delene kan beskrive de ulike årstidene; vår, sommer, høst og vinter, og kan også beskrive livet; hvordan vi vokser fra å være barn til vi blir voksne, for så å dø. Vi tenkte at stemmen i diktet er en jente på vår alder, men at hun også noen ganger var litt yngre eller litt eldre.

Diktsamlingen er annerledes å lese enn en vanlig spenningsbok, og det var fint å måtte lese på en annen måte, men alle diktene var ikke like spennende. Hvis man liker at det skjer mye i historien når man leser, så vil diktsamlingen bli kjedelig.

Diktet hang i stor grad sammen og innholdet passet ofte med inndelingen vår, sommer, høst og vinter. Vår handlet om det å komme til verden som i diktet «Eit lite frø» (s. 9). Dette diktet kan handle om den lille babyen som blir født i den store verden, og skal spire og gro som et frø. Vårdiktene handlet mye om å være barn, og vi syntes at de diktene var lettest og forstå da de beskrev hvordan det er å være oss i den alderen vi er i nå. Dette fordi det er ting som vi har erfart.

Sommerdelen hadde de gladeste diktene, og de handlet mye om kjærlighet. I høst- og vinterdiktene ble diktene tristere, og det siste diktet i høstdelen «De kvite sløret» var på en måte starten på slutten. Vinterdiktene minnet oss mye om død.

De diktene vi likte best var «Eg er eg er eg er» s. 56 fordi det beskriver hvordan livet er. Diktet beskriver forskjellige følelser med oppturer og nedturer. «Alle gutane» s. 10 likte vi også veldig godt da det beskriver et øyeblikk i hvordan livet er nå. I «Bestefars hus» s. 22 gir en veldig nær beskrivelse og jeg kan det for meg inni hodet mitt. Det er ekstra fint fordi det både er trist og fint på en gang. «Det kvite sløret» s. 44 beskriver starten på slutten, der sneen dekker til ting som igjen skal komme.

Det var noen ganger litt vanskelig å lese diktene på nynorsk, men stort sett syntes vi det gikk greit. Vi likte at diktsamlingen handlet om livet, og hvordan personene i diktene tenkte om nettopp livet. Det var fint og av og til måtte tenke litt ekstra for å skjønne hva som var meningen i diktet. Noen av diktene kan hjelpe oss til å forstå hvordan livet kan være, de kan lære oss noe. Vi likte spesielt godt de diktene som beskrev hvordan vi kan ha det nå i livet vårt.

Noen av diktene ga ikke noen mening, og vi satt igjen med alt for mange spørsmål som ikke ble besvart. Det kan være fint med motstand, og at man kanskje må lese diktene flere ganger før man skjønner dem, men allikevel ble noen altfor tunge. Det var ofte de diktene som handlet om å være eldre. Disse diktene tok opp temaer som vi enda ikke har erfart.

Vi mener diktsamlingen bør være en del av neste års Bokslukerpris fordi den er helt annerledes, og det er spennende med noe helt annet. I år var mange av bøkene i Bokslukerprisen litt for like.

Skrevet av Maike, Johannes, Sofie B og Filip i 6A.

Legg igjen en kommentar